zeepier-op-leka-2023.reismee.nl

8e Visdag

Vandaag kunnen we niet vissen omdat het veel te hard waait. Dus een rustig dagje. Het is op een regenbuitje in de ochtend na een prachtige zonnige dag, maar zoals gezegd met héééél veel wind. Vissen zit er dus niet in.

Eerst maken Dirk en Wiegert de gisteren gevangen vissen schoon en gefileerd. Het is prachtig weer, maar stervenskoud. Na een minuut zijn de handen als gevoelloze bevroren ijsklompjes. Dat maakt het schoonmaken een ware kwelling en lastig om uit te voeren omdat het gevoel in de handen volledig is verdwenen (en de messen zijn echt vlijmscherp!!!!). Gelukkig gaat het maar om 11 vissen, maar Dirk zegt dat het er net zo goed 200 hadden kunnen zijn bij warmer weer.

In de ochtend gaan we naar Karl Oddvar om het exportquotum voor de vis te regelen. Er was iets niet goed met de ingevoerde namen, waardoor Karl Oddvar vroeg of we zelf even wat zaken wilden invullen. Je moet begrijpen dat dit voort hem geen gesneden koek is. Hij verhuurd zijn huis en boten als vriendendienst alleen aan ons en aan een groep Duitsers (die we kennen van e-mailcontact en whatsapp contacten). Dus hij wordt 2 á 3 maal per jaar gevraagd om in te loggen en een visstrip aan te maken in het registratiesysteem.

Na een aantal; keren proberen lukt het ons gezamenlijk om een vistrip aan te maken met de correcte namen erin, en de juiste datums. Zo, dus dat is ook weer geregeld.

Isabell, de dochter van Karl Odvar en in het verleden onze steun en toeverlaat als het ging om eieren, kwam nog even bij Karl Oddvar binnenvallen toen we daar waren. Zij heeft de meeste pluimvee weggedaan en heeft nu naast een ezels, paard en gewone geiten een groep dwerggeiten die gretig aftrek vinden in de omgeving. Ze werkt tegenwoordig op de basisschool op Leka al aankomend leerkacht/onderwijs ondersteuner en heeft dus veel minder tijd beschikbaar.

Verder had Isabell nog voor onze terugreis een 24-tal kwarteleieren in de aanbieding. Dat wordt dus weer pellen op de snelboot richting Namsos.

De lunch bestond vanmiddag uit een mix van restjes pasta met gehaktballetjes en Parmezaanse kaas, Pølse Lapskaus en Wilzwijn stoofpot. We zitten als de hele week aan te kijken tegen een paar krentenbollen van Wim. Die reizen elke dag weer mee met de boot tijdens het vissen opm dat 's avonds weer in de koelkast te verdwijnen. Als we Wim er op aanspreken dat dit misschien niet zo heel gezond is als je die inmiddels behoorlijk bereisde bolletje ze dateren van minimaal 13 april!!!!), zegt hij dat dit wel meevalt en hij ze morgen wel zal opeten. Vanmiddag hadden we ze klaar gelegd bij zijn bordje.

Wij wijzen hem er op dat de rozijnen en krenten inmiddels aan het gisten zijn geslagen en dat dit je de adem beneemt als je de koelkast opent. Wim pakte zijn bolletjes en zei "wat zeuren jullie nu het is er maar 1" en daar worden die krenten en rozijnen alleen maar lekkerder dan! Na wat gepluk gingen de 2 krentenbolletjes uiteen alsof het een belegd broodje was. Je zag Wim kijken alsof hij dacht wat heb ik nou als beleg op die krentenbol gesmeerd? Na een paar seconden drong het tot hem door dat het 2 volledig geplette krentenbolletjes waren (zo hard als steen). Vervolgens doet hij de krentenbolletjes doodleuk weer in de zak terug en deelde hij mee dat hij die morgen zou opeten (alsof we dat nog nooit eerder gehoord hadden!) en hup terug in de koelkast. Gelukkig ging de rest van de warme lunch op! De hele verdere dag luieren we rond het huis en maken de spullen schoon en in orde om op te bergen of in onze koffers/reistassen pakken. Vanavond eten we Kip Parmigiani met gebakken piepers met tijm.

Morgen hebben en paar van ons een afspraak met Marianne voor een wandeling en Wim en Wiegert blijven thuis vanwege eerder opgelopen lichamelijke ongemakken (wandelen hier is niet een kuier langs een mooi geasfalteerde weg!). Marianne (een Noorse uit de Filipijnen en al vele jaren woonachtig op Leka) werkt in de plaatselijke supermarkt en is een buitenmens dat naast haar werk niets liever doet dan zomer en winter de natuur in trekken. Ze houdt daar dus ook een blog van bij. Omdat ze wist dat wij haar blogs volgden, ze wist dat weer op Leka waren (we doen bij haar boodschappen) en we vertelden dat we zondag misschien naar Lekamøya zouden gaan (een oude kraterpijp van basalt die door zeevaarders vroeger als baken werd gebruikt).

Ze vroeg ons of we die tocht dan met haar wilde maken omdat zij de weg goed wist (niet alle paden zijn hier even duidelijk aangegeven). We hebben het aanbod graag aangenomen.

Dus niet zoveel te vertellen vandaag.

Bert v.d.H

Weer genoten van alle visverhalen ! En een goede thuisreis voor alle vissers .

Teuny

Goede visweek met mooi weer.
En prachtige natuur op Leka
Bedankt voor de verhalen en goede reis naar NL

Chananja

Nou mannen ....
Alvast een goede reis naar huis...hopelijk gaat alles weer voorspoedig...en komen jullie met vis en al de douane weer door!!
Succes....

Bert v d pol

Prachtige verhalen, goede reis en behouden thuiskomst