zeepier-op-leka-2023.reismee.nl

5e Visdag

Woensdag,

Dirk en Wiegert maken vandaag de heilbot klein en vriezen de porties in. Dirk wilde de heilbot gewoon delen (afspraak is dat je een specimen vis helemaal zelf mag houden), dus iedereeen krijgt een evenredig deel. We verdenken hem er van dit niet helemaal zonder eigen belang te doen, want wat moet je met een heel quotum aan heilbot als je ook andere aanwezige vissoorten zeer op prijs stelt denken we dan!

Wim, René en Dennis vertrekken dus om te gaan vissen op platvis. Als Dirk en Wiegert de heilbot verwerkt hebben zal volgen zij ook. Het uitsnijden en verpakken van de vis duurt de hele ochtend (niet iets dat we erg ervaren in zijn met zo'n zwaar en onhandelbaar dier!).

Uiteindelijk hebben we voor elk ongeveer 4 kg heilbot filet en Dirk een paar stukjes extra in de vorm van de wangen en een paar stukjes die niet deelbaar waren door 5. Het werkelijk gewicht van de heilbot klopt van geen kant met dat van de lengte/gewicht tabel. Na alles gewogen te hebben bleef de heilbot zo'n 50 kg gewogen te hebben. Dat is toch tussen de 5 en 10 kg minder dan de marge die de tabel aangeeft! De lengte is gelukkig niet verandert, hoewel Wiegert stelt dat de vis groten moet zijn geworden omdat hij al ruim 2 dagen aan zijn staart heeft gehangen.

Ondertussen gaat het vissen niet zo best. Platvis blijkt niet te vangen te zijn en de boot is op pad richting de sont bij het eiland Dolma. Als Dirk en Wiegert klaar zijn, dan is het echter te laat om daar ook naar toe te gaan, zij blijven dus dichter bij huis. Het is daar naar toe immers een uurtje varen. De 1e vis die Dirk vangt is weer een nieuwe soort deze week, namelijk een zeewolf(je) (zie ook Zeewolfje).

Hoewel op deze vissoort geen minimale maat staat is deze veel te klein en wordt hij teruggezet om uit te groeien tot een maatje dat we wel interessant vinden. Op een schelvis en een gulletje na is dat ook het laatste dat we op deze boot vangen voordat we terug naar de haven gaan. Ook vandaag is de vis moeilijk te vinden en aan het eind van de dag hebben we totaal 8 gulletjes, 3 pollakken en 1 schelvis (natuurlijk is er wel kleine vis teruggezet!). Dit echt wel povere resultaat leverde slecht 7,1 kg visfilets op. Wel is nu de koelbox-capaciteit bijna vol gevist en vissen we verder voor het totale quotum dat in de reistassen mee terug gaat (is de bedoeling als we het ten minste vangen). Dennis ging nog even een Zeearend voeren (zie de link: Zeearend)

Het weer was vandaag overigens iets minder mooi omdat er voor het grootste deel van de dag geen blauwe luchten waren.

Het eten vanavond is een stoofpot van wild zwijn (dat vlees van een wild zwijn zwierf nog in de vriezer van Dirk). In deze stoofpot die we zaterdag gemaakt hebben omdat we toch niet konden vissen, zit alles in: vlees, groenten en aardappel.

Maar Wim zou Wim niet zijn als hij toch graag een aardappeltje er bij wil (zitten dus ook al in de stoofpot!). Dirk laat hem de inhoud van de pan zien en Wim zegt er van uit te gaan dat de mannen die wel leeg krijgen. Als voorgerecht krijgen we een proefstukje gebakken heilbot met een beetje kappertjes-roombotersaus. Afijn, Die extra aardappels gingen dus niet op en ook de stoofpot niet (alles bij elkaar was veel te veel!).