zeepier-op-leka-2023.reismee.nl

4e Visdag

Dinsdag

Het is opnieuw schitterend weer. Strak blauwe lucht, geen wind en ca. 10 graden. Dus de koppen zijn weer goed in de brandzalf gezet. We besluiten vanwege het mooie weer en vooral omdat er geen wind is, om naar de westzijde van Leka te gaan. Daar liggen een aantal scheren en onderwaterbergjes waar we in het verleden best veel vis vingen. Wiegert vindt het tijd om alvast een kleurtje op te doen voordat de zomer in Nederland begint.

Voor Dennis de 1e keer dat hij echt op open zee komt en dan nog in een klein bootje. Daar aangekomen is het zoeken en zoeken om ergens een vis te verschalken. Vangen is erg moeilijk. We snappen ook niet waar de vis is gebleven. Alles lijkt ons ok, we kennen het getij, de plekken, de diepten en de periode. Het zou gewoon goed vissen moeten zijn! Wel vangen we al heel snel 2 mooie lengen (overigens op een plek waar we kabeljauw zouden verwachten).

Maar daarna blijft het op een enkel visje na bedroevend stil. Aan het eind van de middag vangt Dirk op een stuk diep water nog een grote Lom. Uiteindelijk leverde deze dag met 2 boten slechts 7,4 kg filet op.

De laatste jaren kregen we de eieren van het pluimvee van Isabell. Nu heeft ze echter geen kip/kalkoen/pauw/fazant/kwartels meer (dat was zo ongeveer de eierenmix die we kregen). Leverde aardige situaties op waarbij we op de terugweg bijvoorbeeld op de ferry als ontbijt nog even een stuk of 50 kwarteleitjes moesten pellen voor op brood. Van Karl Oddvar hoorden we dat het is toegestaan om ganzeneieren te rapen en dat er ook nog niemand er niemand boos zouden worden als we dat deden (we hebben wel genoeg ganzen zegt Karl Oddvar). Nou, dat is wat betreft Wiegert niet tegen dovenmansoren gezegd. Hij ging direct zaterdag nog het land op om ze te zoeken. Dat viel echter tegen, maar hij kwam wel terug met een bomvolle emmer mosselen.

Wiegert heeft goed voor zijn mosselen (ja, echt mooie dikke) gezorgd door ze elke dag vers water te geven en te zorgen dat ze dus eventueel zand kwijt zouden raken. Ja, de mosselman komt dus helemaal niet uit Scheveningen, maar uit Hoevelaken. Vanavond nu eten we dus de mosselen.
Dennis is wat huiverig (is nieuw voedsel voor hem). Direct na de de 1e mossel trekt Dennis een vies gezicht en tuft hem uit. Jammer dan moet hij het vandaag zonder proteïnen doen! De anderen vinden de mosselen geweldig. En, we hebben een toegift want in sommige mosselen zit een heus pareltje. Jammer genoeg zullen die de kosten van de terugreis niet dekken.

De heilbot hadden we dus op advies van Vidar (die daarvoor voor ons een deskundige gebeld heeft) op zondagavond nog in de kelder opgehangen om te besterven. Netjes ingepakt in lakens om te voorkomen dat eventuele vliegen er eitjes op zouden leggen. Die hangt er dus nu al 2 dagen. Omdat het best relatief warm is besluiten Wiegert en Dirk dat ze morgenochtend de vis zullen uitsnijden (de rijpingsperiode is afhankelijk van de temperatuur en 4 dagen is gebaseerd op 0 graden. Dus ruim 2 dagen vinden we wel genoeg bij onze temperatuur).

Oh ja, de blog is nu bijna bijgewerkt. Pffff, wat is dat moeilijk om met zulk verschrikkelijk mooi weer daar voldoende tijd daarvoor te vinden! Iedereen bedankt voor de reacties op de blog, en in het bijzonder voor de felicitaties aan het adres van Dirk met de geboorte van zijn kleinzoon.

In deze verhalen zitten enkele foto's, maar we oploaden er altijd wel meer, neem dus vooral ook even een kijkje onder het kopje foto's.

Arjan

Jammer van de taaie vangsten maar gelukkig wel mooi weer.
Geniet nog maar mooi de rest van de vakantie en hopelijk worden de vangsten snel beter.