zeepier-op-leka-2023.reismee.nl

3e visdag

Maandag werd voor Dirk wel een heel bijzondere dag. Zijn dochter kon bij zijn vertrek al elk moment bevallen. Kennelijk een voorgevoel, was hij al om 05:30 wakker en besloot zijn telefoon te raadplegen op boodschappen. Wat bleek hij was nog net op zondag voor de 3e maal opa geworden; dus op dezelfde dag hij een (groeps)record heilbot landde (was zelfs het groeps-lengte-record!). Hij heet Levi en moeder en zoon maken het prima. Dus niet alleen had hij de vangst van zijn leven, maar ook nog een prachtige kleinzoon cadeau! Mooier kan een dag niet zijn! Slapen was er bij Dirk dus niet meer bij. Wel gelegenheid om een prachtige zonsopkomst te fotograferen.

Aangezien er toch niet direct gevaren kon worden was er even tijd om te ontspannen. Dirk maakte daarvan gebruik om in de ochtendzon een tukje te doen (of hij was gewoon in slaap gevallen terwijl hij even alles aan het verwerken was).

Zondag was de boot van René , Wim en Dennis met averij binnengekomen. We konden dus vandaag pas wat later uitvaren omdat Karl Oddvar eerst een afgebroken hefboompje op de keerkoppeling moest repareren. Gelukkig duurde dat niet al te lang (moest helemaal opnieuw gebouwd worden!).

Maandag was een schitterende windstille dag met heel veel zon. Echt Noors voorjaars weer. Tijd voor T-shirts en brandzalf.

Na afloop van de visdag drinken we voor het eerst als voorheen gezamenlijk een kopje thee. Vanwege het prachtige weer op het bankje vlakbij het huis.

De vangsten lieten het echter wat afweten tot het eind van de middag. We visten de ochtend en een deel van de middag voor de kust van het vaste land bij Gutvik. De vangsten waren ronduit slecht! Pass aan het eind van de middag wist de boot van René, Wim en Dennis nog een aantal kabeljauwen te vangen.

Karl Oddvar kwam nog even snel een autootje brengen zodat we niet zoveel hoefden te slepen met spullen.

We gebruiken wat oudere (zo niet fossiele) boten en door ziekte en verhuizing van Karl Oddvar hebben deze de hele winter onbeschut in de haven gelegen. Dus vandaag kwamen Dirk en Wiegert aan het eind van de dag met motorstoring terug. Ze hadden de hele dag gewoon kunnen vissen, maar de accu laadde niet meer op blijkens de voltmeter op het dashbord. Zolang en genoeg stroom in de accu zat om de motor te starten konden we dus doorvissen bedachten Dirk en Wiegert ( plus de andere boot was in de buurt en kon ons een sleepje geven als dat nodig was). Op de terugweg het euvel aan Karl Oddvar gemeld en hij beloofde dat hij er naar zou kijken. Gelukkig bleek het een losse draad te zijn, want stel je voor, waar haal je op een eiland als Leka zo maar even een nieuwe dynamo vandaan!

Helaas valt er verder "niet zoveel te zeggen" over de maandag.

Gert

Gefeliciteerd Opa!

Teuny

Prachtige foto’s van de Noorse natuur
Felicitatie voor de opa van Levi

Rien

Dirk en Aartje van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe kleinzoon Levi, en natuurlijke een felicitatie voor de trotse ouders.

Bert Dijkers

Goedemorgen allemaal,
Het is goed weer als ik op de foto's afga.
Ik zie Dirk naast de heilbot staan.
Is Dirk 1.50 à 1.60 m lang? ???(geintje, moet kunnen)
Wim - ouwe taaie - jij ook van de partij? Petje af voor je om op jouw leeftijd nog zoiets te ondernemen. Chapeau!!
Allemaal veel visplezier, mooi weer en een behouden thuiskomst.

Bert v.d . H

Opa Dirk gefeliciteerd met de kleine en met de grote. De prijs van heilbot is volgens mijn visboer 3,50 euro per ons ! Dus tel uit je winst! Het quotum zal wel op zijn , op Schiphol weer twee honderd politieagenten om de illegale vangst te controleren .
Geniet van het mooie weer en nog een goede vangst. ??

Els

Dirk van harte gefeliciteerd met de geboorte van je kleinzoon Levi en nog veel vis plezier!