zeepier-op-leka-2023.reismee.nl

2e Visdag

Eerst nog maar eens een vermeldenswaardig momentje van de zaterdag. Het huis dat de we huren is erg oud en wordt eigeklijk niet onderhouden. De ramen worden dus echt nooit schoongemaakt. Ineens kreeg Wiegert de geest en pakt een emmer, schoonmaakdoek en en ladder en gaat de ramen lappen (zie ramen lappen). Nu moet je weten zowel Dirk als Niels dat al eens eerder hebben gedaan en dan de aanwezigen (incl. Wiegert) hen voor gek verklaarden. Kennelijk was de noodzaak nu helemaal onontkoombaar!

Zondag is de wind gaan liggen en vertrekken we naar het al vroeg naar het zuiden om te vissen. De ochtend is taai en we vangen weinig. In de middag wordt het beter en vangen we een mooi klusje kabeljauw, pollak, schelvis een paar koolvissen (gooien we eigenlijk altijd terug, maar deze moeten mee van Wim!). Om een uurtje of half vier vertrek de boot met Renè, Wim en Dennis uit de sund bij het eiland Dolma. Dirk en Wiegert spreken af dat ze hun driftje afmaken en dat volgen. De ander boot in nog maar net weggevaren of Dirk krijgt een aanbeet van wat hij eerst dacht een klein kabeljauwtje te zijn. Echter als de vis beseft dat hij aan de haak zit wordt hij ineens veel groter en sterker. Dirk vist op dat moment met een heel licht hengeltje (100 g; 19/00 lijn; molentype 4000) en heeft grote moeite de vis in bedwang te houden (wat ook eigenlijk gewoon niet lukt!). Het is duidelijk dat dit een grote heilbot moet zijn. Na een kwartiertje besluit Wiegert de andere boot maar te bellen dat we een half uurtje tot een uurtje later zullen komen omdat Dirk een grote heilbot gehaakt heeft. De ander boot blijft wachten om een visstek op de terugweg is de afspraak. Na een strijd van 45 a 50 minuten krijgt Dirk uiteindelijk de heilbot toch aan het oppervlak. Wiegert had ondertussen al 2 gafhaken klaargelegd en alle spullen uit de weg gehaald, zodat de vis niets kon vernielen als hij in de boot getrokken werd. Gelukkig hebben we de afgelopen jaren wat vaker kunnen oefenen op het landen van heilbot. Dat kwam ons nu van pas. Eenmaal aan het oppervlak wist Wiegert de vis met 1 haal goed aan de gaf te krijgen. Daarna kon Dirk snel de hengel veilig wegleggen om de andere gaf te haken in de bek van de vis. Het bleek een vis van 158 cm te zijn met en gewicht van 55 a 60 kg (vlgs de lengtetabel;). Het koste dus nog wel wat inspanning om het aan boord te hijsen.

Eenmaal in de haven moesten we snel naar een afspraak met Vidar (een kennis van ons) voor een bakkie koffie. Na een telefoontje van hem met iemand met ervaring adviseerde hij ons de vis in de kelder van ons huis een paar dagen op te hangen om te besterven. Dat hebben we dus gedaan. Om een indicatie te geven van de lengte ging Dirk nog even naast de vis liggen (nee hoor, hij is niet opgebaard. alleen een wat ongelukkige foto )

Gert

Gave vis! Mooie strijd en nu zeker spierpijn?

Dirk

Inderdaad 2 dagen pijnlijke schouder en elleboog gehad en vooral dinsdag, kramp in mijn linkerhand. Vandaag is dat allemaal weer over.

Pieter

Haha, mooie foto.
ZOEK DE VERSCHILLEN.
inderdaad heel bijzonder: een heilbot met viskleren.